Том другий

ТРАКТАТИ. ДІАЛОГИ. ПРИТЧІ

“Усі діла його у вірі, віра в істині, істина у вічності, вічність у нетлінні, нетління у началі, начало в Бозі. “І було світло”.”
Ланцюг Погоджень.
?
“У помираючій на хресті Христовій плоті помирає вся історіальна нісенітниця, і вчасно пролунав голос цей: “Звершилося”.
Тоді померкне сонце, розривається вся фігуральна завіса, а світає ранок всесвітнього й премирного воскресіння.
“Зима минула, дощ відійшов… квіти з’явилися на землі. Час обрізування грон настав”. “Звершилося”.”
Точка Критичного Переходу.
?
“Дурний ловець на слід дивиться, олень не спадає на пам’ять, а слід веде до оленя.
Глупий книжник на бовван дивиться, вічність на пам’ять не спадає. А шляхи до неї ведуть. “Шляхи твої у водах великих”.”
Так Сковорода виявляє своє ставлення до старовіри…
?
“Бачиш? На горах твій олень. До нього ці сліди ведуть. До нього ці ноги несуть. Зводь же пам’ять на гори. Звідти приходить допомога.”
?
“Приступаючи до тих небесних письменників, треба прийняти очищувальні пилюлі і всі старовинні, винесені із поганого товариства думки так виблювати, як Ізраїль нічого не взяв із зруйнованого Єрихона, а коли щось затримав, то за те був страчений.”
Входячи в Нове, полиш Старе…
?
Про страшну небезпеку в читанні.
“Та оскільки, за Августином, не лише у світських справах, а й у самому раї слова Божого приховані диявольські сіті, то треба діяти з великою обережністю, щоб при самому читанні й повчанні закону Вишнього не заплутатися нам у сіті лукаві за прикладом Юди:
“За хлібом увійде в нього сатана”.”
?
“Коротко кажучи, вся Біблія наповнена безоднями й спокусами.”
“Чи чув ти про митарства? То ось вони! Втім, вони небилиця. Згадай, що Біблія є єврейський сфінкс, і не думай, начебто про щось інше, а не про неї написано: “Як лев, рикаючи, ходить, шукаючи, кого проковтнути”.
Пам’ятай, що небезпечна справа зустрічатися з Голіафом. Щасливий, кому вдалося розірвати цього лева і знайти у жорсткому ніжне, в гіркому — солодке, у лютості — милість, в отруті — поживу, у буйстві — смак, у смерті — життя, у безчесті — славу…”
У всьому шукай Досвід. Досвід бо є Сила!
?
Міра — Золото Життя.
“Потім, як можна намагатися в міру їсти, не обтяжуючи шлунка думок наших. Здоровий і чистий смак задовольняється малим, а засмічене горло без міри й без смаку жере.”
?
“Біблія є справжня ліщина. Зірви із цієї ліщини один горіх, один лиш горіх. Розкуси його і розжуй. Тоді розжував ти всю Біблію.”
Аналогія. Мале — в Великому. Велике — в Малому.
?
“Учений дуже багато жере. Мудрий мало їсть зі смаком. Ученість, обжерливість — те ж саме. Мудрість же й смак є одне й те ж. Справжній смак при здоров’ї, а пряма мудрість при користі. Немає нічого кращого, як справжня користь; і немає кращої користі, як користь душевна. Душевна користь — це ліки, пожива й здоров’я серцю. Здоров’я ж — веселість. І що ж дорожче за це? Все суєта, крім цього.”
Радість Малого.
?
“ — Це лицеміри, — сказав Рафаїл, — мавпи справжньої святості, вони довго моляться в костелах, безперервно в Псалтир бубнять, будують церкви й оснащують, бродять поклонниками по Єрусалимах, лицем святі, а серцем — від усіх беззаконніші. Сріблолюбні, честолюбні, насолодолюбні, облесники, звідники, немилосердні, непримиренні, що радіють з сусідського горя, за благочестя мають прибутки, цілують кожен день заповіді Господні і за алтин їх продають.”
Про лицемірів віри.
?
“Даймон, або демон, у греків означає того, хто знає, або відьма, знавець, звідси — гостре, трудне, але непотрібне й непридатне знання, відання.”
?
“Я не Бог, і грішу, я знову ж таки не біс, і каюсь.”
?
“В а р с а в а. О роде розбещений! Доки спокушуєш? Амінь кажу тобі, бо наскільки щось є благо, настільки й творити й знати зручно. Ця ж істина сяє ясніше від сонця в полудень, як усе істинне, і легке, і ясне. Немає легшого, як зручно бачити сонце. Та це труд і хвороба для кажана. Проте труд цей сам собою носить в очах своїх, що полюбили пітьму більше, ніж світло… Запропонуй хворому якнайздоровішу їжу, та він ледве жує. Виведи подорожнього на рівну дорогу, та вона для сліпих і кульгавих — спокуса й спотикання, а тим, хто йде розбещено й непрямо, — горе, труд і хвороба.”
Істина — легка!
?

продовження

Share Button